MENU
ŠKOLNÍ PORADENSKÉ CENTRUM
Úvodní informace

Úvodní informace

ŠKOLNÍ PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ ZŠ BLOVICE

 1.       Zřízení školního poradenského pracoviště

             Na základě vyhlášky č. 72/2005 Sb. jsou základní, střední a vyšší odborné školy povinné zřídit ve škole školní poradenské pracoviště (dále ŠPP). Zodpovědnost za zřízení pracoviště nese

                                                                                                     ředitel školy Mgr. Dagmar Hitková

 

 2.       Služby ŠPP

Účelem tohoto pracoviště je poskytovat poradenské služby ve škole především žákům a jejich zákonným zástupcům (rodičům). Poskytování služeb je pro žáky i jejich zákonné zástupce bezplatné. Některé služby jsou poskytovány pouze na žádost žáka nebo jeho zákonného zástupce. Služby mohou být poskytovány také na základě žádosti jiných školských zařízení nebo na základě rozhodnutí orgánu veřejné moci (např. OSPOD). Pracoviště dále poskytuje poradenské a konzultační služby pedagogům.

Školské poradenské pracoviště spolupracuje kromě žáků a zákonných zástupců také s třídními učiteli, učiteli výchov a dalšími pedagogickými pracovníky školy. V konkrétních záležitostech zajišťuje pracoviště také koordinaci a spolupráci s jinými školskými zařízeními (např. pedagogicko-psychologickou poradna nebo speciálně pedagogickým centrem).

Smyslem služeb, které poskytuje školního poradenské pracoviště, je především vytvoření vhodných podmínek vzdělávání a všestranný rozvoj žáků, včetně zajištění speciálních vzdělávacích potřeb žáků, prevence rizikového chování, kariérní poradenství pro žáky, a metodická a další podpora pedagogických pracovníků. Služby obecně kladou důraz na důvěrnost jednání a ochranu osobních dat klientů.

 

3.       Rozsah služeb ŠPP

             Za poskytování poradenských služeb je ve škole zodpovědná ředitelka školy Mgr. Dagmar Hitková a pověřená    vedením ŠPP je  Mgr. Irena Říhová.

 

  • podpora žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
  • podpora nadaných a mimořádně nadaných žáků
  • podpora žáků s výchovnými problémy či vzdělávacími obtížemi
  • podporu sociálního začleňování žáků z odlišného prostředí nebo odlišných podmínek
  • spolupráce se zákonnými zástupci
  • spolupráce s jinými školskými zařízeními
  • metodická podpora učitelům
  • tvorba, realizace a vyhodnocování preventivních programů
  • prevencí rizikového chování a školní nespěšnosti
  • včasná intervence při problémech žáků
  • kariérové poradenství

 

 4.       Pracovníci ŠPP

Výchovný poradce poskytuje zejména:

  • podporu při volbě povolání a kariérové poradenství;
  • přípravu podmínek pro vzdělávání pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami;
  • zprostředkování diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb a mimořádného nadání.

 

Školní metodik prevence provádí zejména:

  • záchyt signálů rizikového chování, individuální a skupinovou práci se žáky a studenty s obtížemi v adaptaci, se sociálně-vztahovými problémy, s rizikovým chováním a problémy, které negativně ovlivňují jejich vzdělávání;
  • koordinaci a realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci rizikového chování žáků;
  • vyhledávání a nastavení vhodné podpory směřující k odstranění rizikového chování;
  • poskytování poradenských služeb zákonným zástupcům žáků s rizikem či projevy rizikového chování.

 

Speciální pedagog provádí zejména:

  • vyhledávání a diagnostiku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami;
  • dlouhodobou a krátkodobou individuální speciálně pedagogickou péči za účelem naplňování podpůrných opatření pro žáky, speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, reedukační, kompenzační a stimulační činnosti;
  • podílí se na tvorbě individuálního vzdělávacího plánu a jeho průběžném vyhodnocování;
  • úpravy školního prostředí, zajištění speciálních pomůcek a didaktických materiálů;
  • individuální konzultace pro rodiče a komunikace s nimi.

 

 

  1. 5.       Struktura ŠPP

 

Vedoucí poradenského centra

Mgr. Irena Říhová

Výchovný poradce

Mgr. Iva Švábová

 

Výchovný poradce

Mgr. Miroslava Březinová

 

Kariérový poradce

Mgr. Miroslava Březinová

Metodik prevence Bc. Adam Seidl

Speciální pedagog Mgr. Irena  Říhová

 

 6.       Dokumentace ŠPP

  • Minimální preventivní program
  • Krizový plán školy
  • Deník výchovného poradce (žádosti o služby, záznamy o provedených vyšetřeních, jednáních, opatřeních a doporučeních, záznamy o součinnosti ŠPP a součinnosti s jinými školskými zařízeními a orgány veřejné moci)
  • Záznamy z porad ŠPP
  • Záznamy z jednání se zákonnými zástupci žáka

 

7.       Práce asistentů pedagoga

Práce asistenta pedagoga podléhá řízení vedoucího ŠPP, který stanovuje pracovní schůzky pro jednotnou spolupráci všech vyučujících.